ࡱ> ](  4 Vmoki@mmi.hu$mailto:moki@mmi.huTwww.mmi.hu$http://www.mmi.hu/hwww.erikanet.hu.http://www.erikanet.hu/d$http://www.nfu.hu/$http://www.nfu.hu/hhttp://www.nfu.hu/uj_magyarorszag_fejlesztesi_terv_2hhttp://www.nfu.hu/uj_magyarorszag_fejlesztesi_terv_2t,http://www.fvm.gov.hu/,http://www.fvm.gov.hu/Phttp://www.fvm.hu/main.php?folderID=2104Phttp://www.fvm.hu/main.php?folderID=2104Phttp://www.fvm.hu/main.php?folderID=2104Phttp://www.fvm.hu/main.php?folderID=2104t,http://www.okm.gov.hu/,http://www.okm.gov.hu/"http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=748#muveszeti_palyazatokVhttp://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=7480(muveszeti_palyazatokd$http://www.mmi.hu/$http://www.mmi.hu/x.http://www.erikanet.hu/.http://www.erikanet.hu/t,http://www.kultura.hu/,http://www.kultura.hu/t,http://www.okm.gov.hu/,http://www.okm.gov.hu/@http://www.nka.hu/index_tmp.html@http://www.nka.hu/index_tmp.htmld$http://www.nca.hu/$http://www.nca.hu/*/ 0`DArialarrowBlll 6 0"DArial Unicode MSl 6 0" DTimes New Romanl 6 00DWingdingsRomanl 6 0@DBookman Old Stylel 6 0PDCalifornian FBlel 6 0`DArial NarrowBlel 6 0"pDTahomaarrowBlel 6 0" A . @n?" dd@  @@`` 0(T'5  ()    21   ..**HHHG,,HGFHJKTUVWXYZ[\]^_`b,,HG ..>>// 0AA@"3@8] ^ʚ;ʚ;g4FdFd6 0ppp@ <4dddd8A10l6  ___PPT10DTimes New Romanll0DArialNew Romanll0" pp\!`Kulturlis fejlesztsi lehetQsgek (2007-2013) `1"(( (| Az j Magyarorszg Fejlesztsi Terv (MFT) egyes operatv programjai s az j Magyarorszg Vidkfejlesztsi Program (MVP) z}%L"VKulturlis  beavatkozsok tervezsi helyei,, dTrsadalmi Megjuls Operatv Program (TMOP): 3.2.2.; 3.3.1.; 3.3.2.; 3.5.7. Trsadalmi Infrastruktra Operatv Program (TIOP): 3.1.2.; 3.1.3. Regionlis Operatv Programok (ROP-ok): (pl.: vrosrehabilitci, komplex humn-kzszolgltatsok infrastruktrjnak fejlesztse stb.) j Magyarorszg Vidkfejlesztsi Program (MVP): III. s IV. tengely intzkedscsoportjai  Kulturlis rksg  trsadalmi megjuls zszlshaj projekt XP% * _( +, #1Nemzeti Fejlesztsi gynksg http://www.nfu.hu/ ,2< T00 Az gynksget a Nemzeti Fejlesztsi Hivatalbl s a Nemzeti Fejlesztsi Terv vgrehajtst irnyt szervezetekbQl hozta ltre a kormny azrt, hogy egy hatkonyabb s tlthatbb intzmnyrendszer segtse az eurpai unis tmogatsok eredmnyes felhasznlst.$bTrsadalmi Megjuls Operatv Program (TMOP) http://www.nfu.hu/uj_magyarorszag_fejlesztesi_terv_2"c.5r-   T0-bA minQsgi oktats s hozzfrs biztostsa mindenkinek (3. priorits) JG% sztndj rendszer kialaktsval s inkubtor hzak mqkdtetsvel segtsget adni a szakkpzQ intzmnyeknek az iskolarendszerq s felnQtt kpzs esetben egyarnt, a npi kzmqves szakmk tovbblse rdekben. Kzssgforml lehetQsgek, alkalmak szervezse s megvalstsa, a helyi npmqvszeti rtkek, hagyomnyok  trgyi s elQadi  megismertetsre, megtartsra s tovbbltetsre. A hazai s nemzetkzi idegenforgalmi s informcis rendszerbe trtnQ csatlakozs programjainak elQsegtse. Programok, kpzsek, bemutatk szervezse a trgyalkot npmqvszet megismertetsre, az anyanyelv polsra, a tjnyelvi rtkek hagyomnyok megQrzsre, tovbb a npzene, a npdal, nptnc helyi gyqjtseinek megismertetsre is szleskrq hozzfrsre >Po&   Tnchzi alkalmak, a npzene, npdal, nptnc rtkeinek megismertetse, az egsz leten t tart tanuls elvi alapjaibl kvetkezQen, az vods kortl a felnQtt korig bezran. Helyi s idegenforgalmi kzssgi alkalmak teremtse a tjegysgek kzmqves s viseleti hagyomnyainak megismertetsre Alkalmak szervezse, kiadvnyok elQlltsa, promcis anyagok tmogatsa a npi kzmqvessg, a nptnc, a npzene, a npdal, npmese, valamint a npi jtkok megtantsnak mqvszetterpiaknt trtnQ alkalmazshoz. .y'! bA nptnc, npzene ritmuskoordincis lehetQsget az egszsggy, a gygyts szolglatba llni. A Magyarorszgon lQ kisebbsgi s migrns kzssgek nemzeti-kulturlis hagyomnyainak megQrzse s polsa A 10 %-os ERFA-tjrhatsg elve alapjn, a b), c) s d) komponensekhez kapcsoldan tmogathat tevkenysgek: kpzsek, programok szervezshez s hatkony lebonyoltshoz alkalmas kismrtkq infrastruktrafejlesztsek (ptett infrastruktra beruhzsok, eszkzbeszerzsek [IKT- s egyb szksges mqszaki infrastruktra ignyeknek megfelelQen]) Zqcmp,OE("B3.2.5. A kreatv ipart megalapoz, iskoln kvli tehetsggondozs&C< A kreatv ipargak azon tevkenysgek, amelyek gykere az egyni kreativitsban, kpzettsgben s kpessgekben rejlik, s amelyek kpesek a szellemi tulajdon ltrehozsn s felhasznlsn keresztl gazdasgi nvekedst s munkahelyeket teremteni. A kreatv ipart 12 szektor alapjn hatrozzk meg, ezek a kvetkezQk: elektronikus s nyomtatott sajt, reklm- s hirdetsi ipar, film s vide, szoftverkszts s digitlis jtkfejleszts, ptszet, knyvkiads, zene, elQadmqvszet, kpzQmqvszet, iparmqvszet, formatervezs s divattervezs, mqvszeti s antik piac, valamint a kzmqvessg. FWZ$S q)# a kreatv ipari tevkenysgek folytatshoz szksges kompetencik elsajttst elQsegtQ& , rvidebb trningeket, szakmai alapokat ad kpzseket, a tevkenysgformk ignye szerint szakkrk, valamint tovbbkpzsek megszervezst, az ntevkeny nkpzQ kszsgfejlesztQ s mqvszeti tevkenysg rsztvevQi bzisnak szlestst, klns tekintettel a gyermek s ifjsgi korcsoportokra a kreativits klnfle forminak kibontakoztatshoz szksges kpzseket, a kreativits s szemlyes kpessgek fejlesztshez szksges eszkzk beszerzse, klcsnzse, az ifjsgi korosztly szmra a befogadi s alkoti mentalitst fejlesztQ, ismeretbQvtQ s mqvszeti esemnyekre val eljuts kltsgeit,g  7| ? |*$  az amatQr nfejlesztQ mqvszeti tevkenysg kapcsolatainak erQstst, ezzel a partneri kapcsolatok, hlzatosods erQstst. alkotmqhelyek, alkottborok mqkdtetst, ahol professzionlis krlmnyek kztt tudnak alkotni a hagyomnyos s ksrleti mqfajok mqvelQi, klnsen a fiatal korosztly s htrnyos helyzetq rtegek, csaldok gyermekei, a kpzsek rendszerhez hasonlan a minQstsek s bemutatk felmenQ rendszerq gyakorlatt, a legjobb, nem-hivatsos egyni alkotknak, alkot kzssgeknek s szakembereknek a legrangosabb klfldi rendezvnyeken (fesztivlokon, magyar napokon, konferencikon stb.) val mlt megjelenst Z,<*b&6+%Fldmqvelsi s Vidkfejlesztsi Minisztrium http://www.fvm.gov.hu/EE<-T0-Dj Magyarorszg Vidkfejlesztsi Program (MVP) III. intzkedscsoport 5.3.3.1.3. A turisztikai tevkenysgek sztnzse & a gasztronmiai s kulturlis rksg vonzerejnek kiaknzsa 5.3.3.2.2. Falumegjts s  fejleszts pletek klsQ s belsQ feljtsa, amelyek kzssgi vagy gazdasgi clokat szolglnak, funkcijuk fenntartsval, vagy j funkci beteleptsvel. 03A(-1A(T0}T0T0,& A III. Intzkedscsoporthoz tartoz terleteken mqkdQ gazdasgi szereplQkre vonatkoz kpzsi s tjkoztatsi intzkeds <~{T0|a hagyomnyos kzmqipari tevkenysgekhez kapcsold kpzsek kulturlis s termszeti rksg megQrzs, fenntarthat hasznostshoz kapcsold kpzsek, Hagyomnyos kzmqipari tevkenysgekhez s vidki vendgltshoz kapcsold okleveles kpzsek, A III. intzkedscsoport intzkedseihez kapcsold bemutat, tjkoztat programok,amelynek keretn bell tmogats nyjthat egynapos tjkoztat programok szervezshezs lebonyoltshoz (Nyitott Portk, Nyitott Lovardk, Kamra Trk) 0*Leader-program Jelentse: Vidki gazdasg fejlesztst clz, alulrl jvQ, partnersgi kezdemnyezsen alapul intzkedsek.  Gondolkodj globlisan, cselekedj loklisan! LEADER+ ! Eurpai MezQgazdasgi s Vidkfejlesztsi Alap negyedik tengelye. Gondolkodsmd Eszkz TZZW1+JellemzQk:Terlet alap megkzelts Alulrl ptkezs Sajtos irnyts s finanszrozs Partnersg elve Innovativits Integrlt megkzelts Hlzatpts  Z"` '2,Leader-kzssg ltrejtte XAkcicsoport megalaktsa Alakul frum (40-60%) elQzQ (49-51%) Gesztorszervezet kivlasztsa Helyi Brl s Monitoring Bizottsg kivlasztsa Helyi Vidkfejlesztsi Stratgia elksztse Intzkedsek ! Plyzati kirsok Projektgenerls Helyi plyzatok elbrlsa ! Megvalsts (2008 jniusig) l,PP@-'RIV. Intzkedscsoport  A LEADER program**5.3.4.1. Helyi fejlesztsi stratgik megvalstsa Az intzkeds clja integrlt szemlletq helyi vidkfejlesztsi stratgik megvalstsn s szleskrq partnersgi egyttmqkds mqkdtetsn keresztl a belsQ erQforrsok fenntarthat s innovatv hasznostsnak, valamint a vidki letminQsg javtsnak elQsegtse & a kulturlis s termszeti rtkek fenntarthat hasznostsa, a humn szolgltatsok s helyi kzssgek fejlesztse tern. P4ZZZ43.($Oktatsi s Kulturlis Minisztrium %% T0#$http://www.okm.gov.hu/ http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=748#muveszeti_palyazatok www.mmi.hu www.erikanet.hu www.kultura.hu Kzkincs, Kzkincs-Hitel, Pankkk, Tengertnc, stb.$3    T0T0WT0WbT0brT0r/)fNemzeti Kulturlis Alap http://www.nka.hu/index_tmp.html Nemzeti Civil Alapprogram http://www.nca.hu/<g"z  T08T0SfuRgionlis Fejlesztsi Tancs s gynksg Regionlis Operatv Programok Kistrsgben: Helyi Vidkfejlesztsi Irodk*v+K l/Kulturlis kzssgi tervezs a kistrsgekben 0. 1995.R A vidkfejleszts feladatnak kell tekintse a vidki lakosok regionlis nazonossgnak erQstst s a kzssgi tevkenysgek elQsegtst& minl erQteljesebben megjelenteni a kultra, a kzssgi mqvelQds fontossgt a teleplsfejlesztsi koncepciban& (trtnjen meg a) vidki let kpessgeinek leltrba vtele, fejlesztse, nyilvnossg fel trtnQ megjelentse (Eurpa Tancs: Vidki Trsgek Eurpai Chartja) HZZv21996.$1996. vi XXI. Trvny a terletfejlesztsrQl s terletrendezsrQl nkormnyzatok terletfejlesztsi trsulsai jttek ltre 2004. A 2004. vi CVII. Trvny a teleplsi nkormnyzatok tbbcl kistrsgi trsulsrl lehetQv teszi, hogy tbbcl kistrsgi trsulsok is vgezzenek kzmqvelQdsi, kzgyqjtemnyi tevkenysget. Ezt a vllalst azonban egyelQre csupn mozgknyvtri normatva tmogatja, melynek egy rsze 2007-tQl  helyi dnts alapjn  kzssgi szntr kialaktsra, fenntartsra is fordthat. A szintn indokolt kzmqvelQdsi normatva bevezetsrQl szakmai egyeztetQ trgyalsok folynak. PPPE<$V, Kulturlis vidkfejleszts$a falvak ptett- s termszeti rksgnek megQrzse, a kzssgi terek, ltestmnyek korszerqstse, a hagyomnyos kzmqves mestersgek polsa, technolgiai fejlesztse, letminQsget meghatroz szolgltatsokhoz val hozzfrs helyben eslyegyenlQsg biztostsa Z ?Mirt vlt megkerlhetetlenn a kistrsg s a vidkfejleszts?@@  A haza s az Unis fejlesztsi forrsokhoz elsQsorban a klnbzQ terleti szinteken megvalsul egyttmqkdsek rvn lehet hozzjutni. A megyei kzmqvelQdsi intzmnyek megszqnsvel/talakulsval jr vltozsok j szerepkrbe helyezhetik a kistrsget*+cy !Kistrsgi Kulturlis Kerekasztal""  `2006. MMIKL kulturlis-tervezsi modellprogram 2007. Kzkincs-plyzat A plyzat clja Kerljn be a kistrsgi dntshozk s elQksztQk gondolkodsmdjba, hogy a kulturlis fejleszts a terletfejleszts elengedhetetlen rsze; egy trsg fejlesztsi teveinek megfogalmazsakor kihagyhatatlan tnyezQ. A kultra terletn feladatot vllalk kztt alakuljon ki s erQsdjn a kzs tervezs, cselekvs. Az elQksztQ s elemzQ munkval kszljenek fel a klnbzQ plyzati forrsok s normatv tmogatsok lehvsra kulturlis fejlesztsek terletn is.xGZZZ)  nA kulturlis-kerekasztal feladata rszvtel a kulturlis tervezsi, fejlesztsi folyamatokban, trsgi/mikrotrsgi szintq plyzat ksztse, informci kzvetts a megyei mqvelQdsi kzpontok, intzetek, a regionlis kzkincs bizottsg  hatron tl a kisebbsgi magyar mqvelQdsi intzetek, knyvtrak, muzelis intzmnyek, illetve ernyQszervezetek  s a trsgben a kultra terletn dolgoz szakemberek kztt, kistrsgi kulturlis adatbzis, ezzel sszefggQ szolgltatsjegyzk ksztse, kulturlis/kzmqvelQdsi stratgia elksztsnek koordinlsa :##h Kzssgi tervezs!(a fejlesztsi ignyek megfogalmazsa, a fQ irnyok kijellse majd a konkrt cselekvsi tervek kidolgozsa szleskrq kzssgi s szakmai egyeztetsek utn, az rintettek bevonsval, rszvtelvel s a vgrehajts folyamatra is vonatkoz aktv szerepvllalsval trtnik. Tervezsi fzisok, dokumentumok2 !!" !Helyzetelemzs A terleti tervezs elsQ lpse egy alapos helyzetelemzs, amely a trsadalmi- gazdasgi-fldrajzi krnyezet egyes terleteit tekinti t, egy, a lnyeges megllaptsokat tartalmaz szveges rsszel, s egy SWOT- elemzs elksztsvel. Koncepci A helyzetelemzsek alapjn megfogalmazhat egy jvQkp, majd azokat a clokat, prioritsokat kell meghatrozni, amelyek a jvQkp elrsben segtenek. Stratgiai program - az egyes prioritsok megvalstst szolgl stratgiai intzkedseket tartalmazza. Cselekvsi terv - a rvidtvon megvalsthat  az egyes stratgiai intzkedsekhez csatlakoz projekteket kell rszleteznie.Z WQ Kulturlis koncepci!<A Kulturlis koncepci feladata a kistrsg kulturlis helyzetnek elemzse, az elrni szndkozott jvQkp s fQ fejlesztsi clrendszerek bemutatsa. Rviden bemutatja a kvnt jvQbeli llapot elrshez szksges megfelelQ stratgit, prioritsokat s a tervezett intzkedsek irnyt. A kulturlis koncepci a tvlati fejlesztst megalapoz s befolysol tervdokumentum, ami meghatrozza az tfog fejlesztsi clokat, tovbb a fejlesztsi programok kidolgozshoz szksges informcikat biztost a szfra fejlesztQ szereplQi szmra.Z J A kzssgi kulturlis tervezs kzvetlen cljai A Kistrsg teleplseinek kulturlis szereplQi (intzmnyek, civil szervezetek, egyhzak, stb.) kztt megtrtnjen a prbeszd, egyttmqkds, partnersg kereteinek s gyakorlatnak megteremtse. ElkezdQdjn a kistrsgi szintq kulturlis koncepci kidolgozsa Megtrtnjen a kzs, partnersgi egyttmqkdsen alapul projektek kivlasztsa, tervezse, kidolgozsa, plyzati anyagg val elQksztse. Megtrtnjen a szerepvllalk szakmai-mdszertani felksztse az egyttmqkdsre, a kzs clok megvalstsra, a projektek menedzselsre, a plyzatok megrsra s a konzorciumokban trtnQ eredmnyes mqkdsre.P2PPPP1p3 > ElQksztQ, elemzQ szakasz A teleplsek kulturlis letnek vezetQi-, vlemnyformli-, dntshozi-nvsornak sszelltsa Szemlyes interj a teleplsek polgrmestereivel. Helyzetkp, elvrsok, tervek, folyamatban lvQ fejlesztsek. A fenti lista kiegsztse. ElQksztQ interjk a teleplsek kulturlis letnek meghatroz szereplQivel. (Szemlyes beszlgets, elQksztQ krdQv) ElQksztst sszegzQ tanulmny ksztse Program zr work-shop az rintett teleplsek kulturlis letnek szereplQi, formli rszvtelvel. PPe *fP$f   QKidolgoz szakasz!A Tatabnyai kistrsg Kulturlis Koncepcija javasolt fQ fejlesztsi irnyai NMDEgyik fQ fejlesztsi irnyknt a rszben nagyobb llegzetq, a kistrsg valamennyi teleplst rintQ, egyms rtkeinek megismerst szolgl, ezltal identits-teremtQ komplex programok szervezse, rszben infrastrukturlis fejlesztsek fogalmazdtak meg. Msodik stratgiai fejlesztsi irnyknt a kistrsg kulturlis egyttmqkdst fejlesztQ szervezetek ltrehozsa, a meglvQk hatkony mqkdtetse krvonalazdott. Harmadik fejlesztsi irny: kivteles trtnelmi emlkekre, a kzs nemzetisgi hagyomnyokra s a kiemelkedQ termszeti rtkekre alapozott kistrsgi szintq programok szervezse  amelyek egyben hossz tvon turisztikai vonzerQknt is segthetik a teleplsek fejlQdst. Negyedik fejlesztsi irny: a kistrsg teleplseinek lakossga kztti kommunikcis csatornk, eszkzk megteremtse s mqkdtetse szerepel, mintegy elQfeltteleknt a kzs tervezsi folyamatnak s partnersgi egyttmqkdsnek. PP   Komplex fejlesztsek, programok Kulturlis, kzssgi intzmnyek infrastrukturlis fejlesztse (info-kommunikci, tbbfunkcis ltestmnyek, E-takarkossg) Tjhz fejlesztsek,  lQ tjhz , teleplstrtneti stk Tematikus tra-tvonalak kialaktsa, a termszeti rtkek felmrse s bemutatsa Kistrsgi hagyomnyQrzQ kavalkd, fesztivl megrendezse rendszeresen, vltoz helysznnel A helyi kzmqipar fellesztse a hagyomnyQrzs ignyeire alapozva (pl. viseletvarrs, hagyomnyos telek, eszkzk ksztse, emlktrgyak ksztse) Trtnelmi jtkok a jelentQs ptett s szellemi rksgre alapozva (Vrgesztes, VrtesszQlQs) Kistrsgi kulturlis-, gasztronmiai- s bornapok / borverseny szervezse Testvrvrosok fesztivlja~!PP!\`L,b i Szervezetfejleszts Kistrsgi Kulturlis Kerekasztal folyamatos mqkdtetse, vltoz helysznnel Kistrsgi informcis- s kulturlis iroda ltrehozsa Plyzatr team fellltsa, kpzse4PP +  Programszervezs Kistrsgi nptnc- s dalos tallkoz rendszeres megrendezse, vltoz helysznnel Falunapok felfqzse, sszehangolsa, klcsns program csere AmatQr zenei napok Tzforduls teleplsismereti vetlkedQ, vltoz helysznnel, kulturlis csoportok klcsns Szlovk ifjsgi tallkoz Szomszdols  trsgi tra-napok:@? ~Kommunikcis fejleszts Kistrsgi kulturlis portl s elektronikus hrlevl ltrehozsa, mqkdtetse Kulturlis rtkkataszter folyamatos karbantartsa, bQvtse Kistrsgi marketinganyagok ksztse Egysges kulturlis- s turisztikai arculat kialaktsa vszakonknt nyomtatott kistrsgi programfzet Mdia-lnc  teleplsi TV-mqsorok cserje Kistrsgi KI-KICSODA? CD-szaknvsor Kistrsgi hagyomnyQrzQ s knnyqzenei cd megjelentetse0 n Ksznm a figyelmet! Mk Ildik Magyar MqvelQdsi Intzet s KpzQmqvszeti Lektortus Regionlis Programok FQosztlya 30/303-9193 e-mail: moki@mmi.hu www.mmi.hu; www.erikanet.hu N 7]T0T0T0 0` r77f3/Ʊ` fff` KfxP` 7_/U<ff` HghXs3q̙` WXcklugti~^ӤO` ־3f3f` 33^` J%xiff3>?" dd@,?nFd@  d nF@ d`nF n?" dd@   @@``PP   @ ` ` p>> f^(  6 T ~  "~  c B@CW DEF"d@ W @W @W W @`".~  c B,CW DEF"d@ W ,W ,@`". \ ~  "~  c B CDEF"@   @`"(4  c B C DEF"d@ @`"(W4  c BtC DEF"d@t t tt@`"~   c B CDEF"@ @`"([4W   c B CDEF"d@ @`"(4   c B CDEF"2@  @`"(4[   c BC DEF"d@ @`"_   c BC DEF"@ @`"  c BC DEF"@  @`"\  Bָ  ?"0F   IMintacm szerkesztse #  0#  "0   QMintaszveg szerkesztse Msodik szint Harmadik szint Negyedik szint tdik szint  R  0  "`P   B*   0d  "`p    D*   0e  "`0   D* H  0޽h ? fff80___PPT10. @F$  Szikra( ]0 ((   T ~  "~~b ~ # "~  c B@CW DEF"d@ W @W @W W @`".~  c B,CW DEF"d@ W ,W ,@`".  c B CDEF"2@  @`"(4[  c BC DEF"@ @`"  c BC DEF"d@ @`"_b \~  # "\~   c B CDEF"@   @`"(4   c B C DEF"d@ @`"(W4   c BtC DEF"d@t t tt@`"~   c B CDEF"@ @`"([4W  c B CDEF"d@ @`"(4  c BC DEF"@  @`"\  HȊ  ?"p   IMintacm szerkesztse   0  " `    QAlcm mintjnak szerkesztse   0D!  "`P   B*   0  "`@`    D*   0*  "`0   D* H  0޽h ? fff80___PPT10. @F$$ ]0  $(  r  S  ,d  e  r  S  !0 e  H  0޽h ? fff80___PPT10..1P!$ ]0 0 $(   r   S " 0F  e  r   S  0  e  H   0޽h ? fff80___PPT10..1G6$ ]0 @$(  r  S r 0F   r  S P 0    H  0޽h ? fff80___PPT10..1@(|  ]0  z P  (  r  S xo 0F   x  c $To    | 7  #" |7    <,ٸ ?7H@d___PPT10D<___PPT9 P3.2.3.  ptQ kzssgek  Program a kzmqvelQdsi intzmnyrendszer s a civil szfra atipikus, nem formlis kpzsi szolgltatsainak fejlesztsre c) KOMPONENS:  Mlt  Jelen  JvQ - A npi kzmqvessg rtkeinek szleskrq megismertetse a trsadalommal orszgos, tjegysgi, s helyi mretekben egyarnt. Killtsok, npi kzmqves bemutatk szervezse. - A funkcionlis npi kzmqves alkotsok mezQgazdasgi s ipari termkek rtkestsi lncolatba trtnQ beillesztst elQsegtQ kampnyok, programok.  " d%I### # ##M# # $$$$$((((((P@08XHB  C 7HB  C 7HB   C 77HB   C H  0޽h ? fff80___PPT10..10$ ]0 0(p(    S  ,0   "p`PpH  0޽h ? fff80___PPT10./1́ ]0 0( (      S h q   "p`PpH   0޽h ? fff80___PPT10.01pҠ ]0 $(  $r $ S ո ,d   H $ 0޽h ? fff80___PPT10.01d$ ]0 ($(  (r ( S  0F   r ( S 2 0   H ( 0޽h ? fff80___PPT10.01@ ]0 0(,(  , , S  . <   "p`PpH , 0޽h ? fff80___PPT10.11 Y ]0 0(0(  0 0 S 4= 0   "p`PpH 0 0޽h ? fff80___PPT10.21*$ ]0 4$(  4r 4 S ͸ 0F   r 4 S H @'A   H 4 0޽h ? fff80___PPT10.21Pj?$ ]0 <$(  <r < S  q   r < S O B   H < 0޽h ? fff80___PPT10.51U$ ]0 0 L$(  Lr L S q0M  q r L S hq0 q H L 0޽h ? fff80___PPT10.81vF$ ]0 @ P$(  Pr P S q0F  q r P S ̠q0 q H P 0޽h ? fff80___PPT10.81Pte$ ]0 P T$(  Tr T S DO0F  O r T S dO0 O H T 0޽h ? fff80___PPT10.81=f$ ]0  @$(  @r @ S Ȕ 0F   r @ S ( T0i   H @ 0޽h ? fff80___PPT10.61pj@$ ]0  D$(  Dr D S  d   r D S X    H D 0޽h ? fff80___PPT10.61!$ ]0  H$(  Hr H S @ Z'O   r H S Pl 0k   H H 0޽h ? fff80___PPT10.71=4^0N0   (  x  c $w T    H  0޽h ? 3380___PPT10.&`H ]0N0 `0(  x  c $6 0F  6  x  c $D6 0 6  H  0޽h ? h80___PPT10. &B ]0N0  *(   x   c $  7   r   S ̼ 'g<   H   0޽h ? h80___PPT10.#& B ]0N0 (*(  (x ( c $ދ 0F   r ( S ߋ  `   H ( 0޽h ? h80___PPT10.&&UCB ]0N0 ,*(  ,x , c $ 0F   r , S X 9   H , 0޽h ? h80___PPT10.)&B ]0N0 @P*(  Px P c $ 0F   r P S  9N   H P 0޽h ? h80___PPT10.<&R ]0N0 PT(  Tr T S   `i   H T 0޽h ? h80___PPT10.=&0T ]0N0 p\<(  \~ \ s *t 8 F   ~ \ s *L 0   H \ 0޽h ? 3ff~80___PPT10.{!@eT ]0N0 `<(  `~ ` s *\ %   ~ ` s * 'gY   H ` 0޽h ? 3ff~80___PPT10.}!=VT ]0N0 d<(  d~ d s *м %P   ~ d s * z'g   H d 0޽h ? 3ff~80___PPT10.{!pG ]0N0 >6h(  h h c $Ӷ ,'   *p`Pop(H h 0޽h ? ff[[ffRR|80___PPT10.n  ]0N0  l(  lx l c $pԊ Y   H l 0޽h ? ff[[ffRR|80___PPT10.n04`c  ]0N0 ` X p (  p~ p s *|܊ {   2  p s * ji    Kommunikci, egyttmqkds, partnersg Clja: a hatkony egyttmqkdshez szksges emberi kszsgek, kompetencik fejlesztse, a szervezeti keretek kialaktsa; A szervezeti diagnzis modell bemutatsa; a kulturlis tervezsi folyamat kistrsgi modelljnek megismerse A teleplsek s a kistrsg kulturlis SWOT-elemzse Clja: a teleplsek sajt helyzetelemzse; a kistrsgre vonatkoz kzs helyzetkp megalkotsa, az erQssgek/lehetQsgek, valamint a gyengesgek/veszlyek priorizlsa; a kzs jvQkp-elemek megfogalmazsa A kistrsg lehetsges fQ kulturlis stratgiai fejlesztsi irnyainak feltrsa cselekvsi program kidolgozsa a 2007-2008 kztti idQszakra; kzs projektek megfogalmazsa; Clja: olyan jvQorientlt kulturlis stratgia kidolgozsa, amely - illeszkedve a klnbzQ szintq trsgi fejlesztsi programokhoz - valamennyi telepls hagyomnyaira, jelenbli erQssgeire s jvQbeli cljaira alapozva kijelli a kistrsg egsze szmra a fQ fejlesztsi irnyokat; kijelli a 2007-2008 kztti idQszak prioritsait; megfogalmazza azokat a projekteket, amelyek megvalstst elsQknt kvnja megkezdeni.`zP0?,<  p`Pop(H p 0޽h ? ff[[ffRR|80___PPT10.rB ]0N0 `X*(  Xx X c $! 0   r X S "  `   H X 0޽h ? h80___PPT10.=& ]0N0 t(  tr t S :  `i   H t 0޽h ? h80___PPT10.?&o ]0N0 x(  xr x S dH 9    H x 0޽h ? h80___PPT10.@& Q, ]0N0 |(  |r | S ! , `   H | 0޽h ? h80___PPT10.@& Z ]0N0 (  r  S `U 9   H  0޽h ? h80___PPT10.@&  ]0N0 & (  ~  s *C  `   H  0޽h ? 3ff~80___PPT10.!xr k;   i}5O!_-/s1=35P6e?o O{C 7?c)821-(  4 Vmoki@mmOh+'0T hp   1. dia Mk IldikShimmer Mk Ildik13Microsoft Office PowerPoint@p=@&@91hGSg  )'    """)))UUUMMMBBB999|PP3f333f3333f3ffffff3f̙3ff333f333333333f33333333f33f3ff3f3f3f3333f33̙33333f333333f3333f3ffffff3f33ff3f3f3f3fff3ffffffffff3ffff̙fff3fffff3fff333f3f3ff3ff33f̙̙3̙ff̙̙̙3f̙3f333f3333f3ffffff3f̙3f3f3f333f3333f3ffffff3f̙3f3ffffffffff!___wwwwe4'A x(xKʦ """)))UUUMMMBBB999|PP3f3333f333ff3fffff3f3f̙f3333f3333333333f3333333f3f33ff3f3f3f3333f3333333f3̙33333f333ff3ffffff3f33f3ff3f3f3ffff3fffffffff3fffffff3f̙ffff3ff333f3ff33fff33f3ff̙3f3f3333f333ff3fffff̙̙3̙f̙̙̙3f̙3f3f3333f333ff3fffff3f3f̙3ffffffffff!___www______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Root EntrydO),<Current User<GSummaryInformation(TPowerPoint Document(z  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;=  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;=!http://www.nka.hu/index_tmp.htmlhttp://www.nca.hu/%_V Prokai BalzsProkai BalzsRoot EntrydO)N7Current User<GSummaryInformation(TPowerPoint Document(z՜.+,D՜.+,P     Diavetts a kpernyreMMIz% .ArialArial Unicode MSTimes New Roman WingdingsBookman Old StyleCalifornian FB Arial NarrowTahomaSzikra1Kulturlis       !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=fejlesztsi lehetsgek (2007-2013) ,Kulturlis beavatkozsok tervezsi helyei2Nemzeti Fejlesztsi gynksg http://www.nfu.hu/ cTrsadalmi Megjuls Operatv Program (TMOP) http://www.nfu.hu/uj_magyarorszag_fejlesztesi_terv_25. dia6. dia7. diaC3.2.5. A kreatv ipart megalapoz, iskoln kvli tehetsggondozs9. dia10. diaEFldmvelsi s Vidkfejlesztsi Minisztrium http://www.fvm.gov.hu/~ A III. Intzkedscsoporthoz tartoz terleteken mkd gazdasgi szereplkre vonatkoz kpzsi s tjkoztatsi intzkeds Leader-program Jellemzk:Leader-kzssg ltrejtte*IV. Intzkedscsoport A LEADER program%Oktatsi s Kulturlis Minisztrium gNemzeti Kulturlis Alap http://www.nka.hu/index_tmp.html Nemzeti Civil Alapprogram http://www.nca.hu/0Kulturlis kzssgi tervezs a kistrsgekben 1995.1996.Kulturlis vidkfejleszts@Mirt vlt megkerlhetetlenn a kistrsg s a vidkfejleszts?"Kistrsgi Kulturlis Kerekasztal25. diaKzssgi tervezs Tervezsi fzisok, dokumentumokKulturlis koncepci29. dia30. diaKidolgoz szakaszNA Tatabnyai kistrsg Kulturlis Koncepcija javasolt f fejlesztsi irnyai33. dia34. dia35. dia36. dia37. dia Hasznlt bettpusokTervezsablon Diacmek%L 8@ _PID_HLINKSA`mailto:moki@mmi.huhttp://www.mmi.hu/http://www.erikanet.hu/http://www.nfu.hu/5http://www.nfu.hu/uj_magyarorszag_fejlesztesi_terv_2http://www.fvm.gov.hu/)http://www.fvm.hu/main.php?folderID=2104)http://www.fvm.hu/main.php?folderID=2104http://www.okm.gov.hu/,http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=748muveszeti_palyazatokhttp://www.mmi.hu/http://www.erikanet.hu/http://www.kultura.hu/http://www.okm.gov.hu/!http://www.nka.hu/index_tmp.htmlhttp://www.nca.hu/%_V Gombos AndrsGombos Andrs  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~Root EntrydO) C91?@Current User<>SummaryInformation(TPowerPoint Document(zDocumentSummaryInformation8i.hu$mailto:moki@mmi.huTwww.mmi.hu$http://www.mmi.hu/hwww.erikanet.hu.http://www.erikanet.hu/d$http://www.nfu.hu/$http://www.nfu.hu/hhttp://www.nfu.hu/uj_magyarorszag_fejlesztesi_terv_2hhttp://www.nfu.hu/uj_magyarorszag_fejlesztesi_terv_2t,http://www.fvm.gov.hu/,http://www.fvm.gov.hu/Phttp://www.fvm.hu/main.php?folderID=2104Phttp://www.fvm.hu/main.php?folderID=2104Phttp://www.fvm.hu/main.php?folderID=2104Phttp://www.fvm.hu/main.php?folderID=2104t,http://www.okm.gov.hu/,http://www.okm.gov.hu/"http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=748#muveszeti_palyazatokVhttp://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=7480(muveszeti_palyazatokd$http://www.mmi.hu/$http://www.mmi.hu/x.http://www.erikanet.hu/.http://www.erikanet.hu/t,http://www.kultura.hu/,http://www.kultura.hu/t,http://www.okm.gov.hu/,http://www.okm.gov.hu/@http://www.nka.hu/index_tmp.html@http://www.nka.hu/index_tmp.htmld$http://www.nca.hu/$http://www.nca.hu/*/ 0`DArialarrowBlLL 6 Ԗ0Ԗ"DArial Unicode MSL 6 Ԗ0Ԗ" DTimes New RomanL 6 Ԗ0Ԗ0DWingdingsRomanL 6 Ԗ0Ԗ@DBookman Old StyleL 6 Ԗ0ԖPDCalifornian FBleL 6 Ԗ0Ԗ`DArial NarrowBleL 6 Ԗ0Ԗ"pDTahomaarrowBleL 6 Ԗ0Ԗ" A . @n?" dd@  @@`` 0(T'5  ()    21   ..**HHHG,,HGFHJKTUVWXYZ[\]^_`b,,HG ..>>// 0AA@"3@8] ^ʚ;ʚ;g4FdFd6 0ppp@ <4ddddA10L6  ___PPT10DTimes New RomanLLp0pDArialNew RomanLLp0p" pp,!`Kulturlis fejlesztsi lehetQsgek (2007-2013) V1"(( (|Az j Magyarorszg Fejlesztsi Terv (MFT) egyes operatv programjai s az j Magyarorszg Vidkfejlesztsi Program (MVP) x}%."VKulturlis  beavatkozsok tervezsi helyei,, tTrsadalmi Megjuls Operatv Program (TMOP): 3.2.2.; 3.3.1.; 3.3.2.; 3.5.7. Trsadalmi Infrastruktra Operatv Program (TIOP): 3.1.2.; 3.1.3. Regionlis Operatv Programok (ROP-ok):(pl.: vrosrehabilitci, komplex humn-kzszolgltatsok infrastruktrjnak fejlesztse stb.) j Magyarorszg Vidkfejlesztsi Program (MVP): III. s IV. tengely intzkedscsoportjai  Kulturlis rksg  trsadalmi megjuls zszlshaj projekt  'P)P,PPPiP*P2P-PPP% * _(  +,#1Nemzeti Fejlesztsi gynksg http://www.nfu.hu/ ,2< T00 Az gynksget a Nemzeti Fejlesztsi Hivatalbl s a Nemzeti Fejlesztsi Terv vgrehajtst irnyt szervezetekbQl hozta ltre a kormny azrt, hogy egy hatkonyabb s tlthatbb intzmnyrendszer segtse az eurpai unis tmogatsok eredmnyes felhasznlst.$bTrsadalmi Megjuls Operatv Program (TMOP) http://www.nfu.hu/uj_magyarorszag_fejlesztesi_terv_2"c.5r-   T0-bA minQsgi oktats s hozzfrs biztostsa mindenkinek (3. priorits) 6:I% sztndj rendszer kialaktsval s inkubtor hzak mqkdtetsvel segtsget adni a szakkpzQ intzmnyeknek az iskolarendszerq s felnQtt kpzs esetben egyarnt, a npi kzmqves szakmk tovbblse rdekben. Kzssgforml lehetQsgek, alkalmak szervezse s megvalstsa, a helyi npmqvszeti rtkek, hagyomnyok  trgyi s elQadi  megismertetsre, megtartsra s tovbbltetsre. A hazai s nemzetkzi idegenforgalmi s informcis rendszerbe trtnQ csatlakozs programjainak elQsegtse. Programok, kpzsek, bemutatk szervezse a trgyalkot npmqvszet megismertetsre, az anyanyelv polsra, a tjnyelvi rtkek hagyomnyok megQrzsre, tovbb a npzene, a npdal, nptnc helyi gyqjtseinek megismertetsre is szleskrq hozzfrsre >Po&   Tnchzi alkalmak, a npzene, npdal, nptnc rtkeinek megismertetse, az egsz leten t tart tanuls elvi alapjaibl kvetkezQen, az vods kortl a felnQtt korig bezran. Helyi s idegenforgalmi kzssgi alkalmak teremtse a tjegysgek kzmqves s viseleti hagyomnyainak megismertetsre Alkalmak szervezse, kiadvnyok elQlltsa, promcis anyagok tmogatsa a npi kzmqvessg, a nptnc, a npzene, a npdal, npmese, valamint a npi jtkok megtantsnak mqvszetterpiaknt trtnQ alkalmazshoz. .y'! bA nptnc, npzene ritmuskoordincis lehetQsget az egszsggy, a gygyts szolglatba llni. A Magyarorszgon lQ kisebbsgi s migrns kzssgek nemzeti-kulturlis hagyomnyainak megQrzse s polsa A 10 %-os ERFA-tjrhatsg elve alapjn, a b), c) s d) komponensekhez kapcsoldan tmogathat tevkenysgek: kpzsek, programok szervezshez s hatkony lebonyoltshoz alkalmas kismrtkq infrastruktrafejlesztsek (ptett infrastruktra beruhzsok, eszkzbeszerzsek [IKT- s egyb szksges mqszaki infrastruktra ignyeknek megfelelQen]) Zqcmp,OE("B3.2.5. A kreatv ipart megalapoz, iskoln kvli tehetsggondozs&C< A kreatv ipargak azon tevkenysgek, amelyek gykere az egyni kreativitsban, kpzettsgben s kpessgekben rejlik, s amelyek kpesek a szellemi tulajdon ltrehozsn s felhasznlsn keresztl gazdasgi nvekedst s munkahelyeket teremteni. A kreatv ipart 12 szektor alapjn hatrozzk meg, ezek a kvetkezQk: elektronikus s nyomtatott sajt, reklm- s hirdetsi ipar, film s vide, szoftverkszts s digitlis jtkfejleszts, ptszet, knyvkiads, zene, elQadmqvszet, kpzQmqvszet, iparmqvszet, formatervezs s divattervezs, mqvszeti s antik piac, valamint a kzmqvessg. FWZ$S q)# a kreatv ipari tevkenysgek folytatshoz szksges kompetencik elsajttst elQsegtQ& , rvidebb trningeket, szakmai alapokat ad kpzseket, a tevkenysgformk ignye szerint szakkrk, valamint tovbbkpzsek megszervezst, az ntevkeny nkpzQ kszsgfejlesztQ s mqvszeti tevkenysg rsztvevQi bzisnak szlestst, klns tekintettel a gyermek s ifjsgi korcsoportokra a kreativits klnfle forminak kibontakoztatshoz szksges kpzseket, a kreativits s szemlyes kpessgek fejlesztshez szksges eszkzk beszerzse, klcsnzse, az ifjsgi korosztly szmra a befogadi s alkoti mentalitst fejlesztQ, ismeretbQvtQ s mqvszeti esemnyekre val eljuts kltsgeit,g  7| ? |*$  az amatQr nfejlesztQ mqvszeti tevkenysg kapcsolatainak erQstst, ezzel a partneri kapcsolatok, hlzatosods erQstst. alkotmqhelyek, alkottborok mqkdtetst, ahol professzionlis krlmnyek kztt tudnak alkotni a hagyomnyos s ksrleti mqfajok mqvelQi, klnsen a fiatal korosztly s htrnyos helyzetq rtegek, csaldok gyermekei, a kpzsek rendszerhez hasonlan a minQstsek s bemutatk felmenQ rends      !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=@ABCDEFzerq gyakorlatt, a legjobb, nem-hivatsos egyni alkotknak, alkot kzssgeknek s szakembereknek a legrangosabb klfldi rendezvnyeken (fesztivlokon, magyar napokon, konferencikon stb.) val mlt megjelenst Z,<*b&6+%Fldmqvelsi s Vidkfejlesztsi Minisztrium http://www.fvm.gov.hu/EE<-T0-Dj Magyarorszg Vidkfejlesztsi Program (MVP) III. intzkedscsoport 5.3.3.1.3. A turisztikai tevkenysgek sztnzse & a gasztronmiai s kulturlis rksg vonzerejnek kiaknzsa 5.3.3.2.2. Falumegjts s  fejleszts pletek klsQ s belsQ feljtsa, amelyek kzssgi vagy gazdasgi clokat szolglnak, funkcijuk fenntartsval, vagy j funkci beteleptsvel. 03A(-1A(T0}T0T0,& A III. Intzkedscsoporthoz tartoz terleteken mqkdQ gazdasgi szereplQkre vonatkoz kpzsi s tjkoztatsi intzkeds <~{T0|a hagyomnyos kzmqipari tevkenysgekhez kapcsold kpzsek kulturlis s termszeti rksg megQrzs, fenntarthat hasznostshoz kapcsold kpzsek, Hagyomnyos kzmqipari tevkenysgekhez s vidki vendgltshoz kapcsold okleveles kpzsek, A III. intzkedscsoport intzkedseihez kapcsold bemutat, tjkoztat programok,amelynek keretn bell tmogats nyjthat egynapos tjkoztat programok szervezshezs lebonyoltshoz (Nyitott Portk, Nyitott Lovardk, Kamra Trk) 0*Leader-program Jelentse: Vidki gazdasg fejlesztst clz, alulrl jvQ, partnersgi kezdemnyezsen alapul intzkedsek.  Gondolkodj globlisan, cselekedj loklisan! LEADER+ ! Eurpai MezQgazdasgi s Vidkfejlesztsi Alap negyedik tengelye. Gondolkodsmd Eszkz TZZW1+JellemzQk:Terlet alap megkzelts Alulrl ptkezs Sajtos irnyts s finanszrozs Partnersg elve Innovativits Integrlt megkzelts Hlzatpts  Z"` '2,Leader-kzssg ltrejtte XAkcicsoport megalaktsa Alakul frum (40-60%) elQzQ (49-51%) Gesztorszervezet kivlasztsa Helyi Brl s Monitoring Bizottsg kivlasztsa Helyi Vidkfejlesztsi Stratgia elksztse Intzkedsek ! Plyzati kirsok Projektgenerls Helyi plyzatok elbrlsa ! Megvalsts (2008 jniusig) l,PP@-'RIV. Intzkedscsoport  A LEADER program**5.3.4.1. Helyi fejlesztsi stratgik megvalstsa Az intzkeds clja integrlt szemlletq helyi vidkfejlesztsi stratgik megvalstsn s szleskrq partnersgi egyttmqkds mqkdtetsn keresztl a belsQ erQforrsok fenntarthat s innovatv hasznostsnak, valamint a vidki letminQsg javtsnak elQsegtse & a kulturlis s termszeti rtkek fenntarthat hasznostsa, a humn szolgltatsok s helyi kzssgek fejlesztse tern. P4ZZZ43.($Oktatsi s Kulturlis Minisztrium %% T0#$http://www.okm.gov.hu/ http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=748#muveszeti_palyazatok www.mmi.hu www.erikanet.hu www.kultura.hu Kzkincs, Kzkincs-Hitel, Pankkk, Tengertnc, stb.$3    T0T0WT0WbT0brT0r/)fNemzeti Kulturlis Alap http://www.nka.hu/index_tmp.html Nemzeti Civil Alapprogram http://www.nca.hu/<g"z  T08T0SfuRgionlis Fejlesztsi Tancs s gynksg Regionlis Operatv Programok Kistrsgben: Helyi Vidkfejlesztsi Irodk*v+K l/Kulturlis kzssgi tervezs a kistrsgekben 0. 1995.R A vidkfejleszts feladatnak kell tekintse a vidki lakosok regionlis nazonossgnak erQstst s a kzssgi tevkenysgek elQsegtst& minl erQteljesebben megjelenteni a kultra, a kzssgi mqvelQds fontossgt a teleplsfejlesztsi koncepciban& (trtnjen meg a) vidki let kpessgeinek leltrba vtele, fejlesztse, nyilvnossg fel trtnQ megjelentse (Eurpa Tancs: Vidki Trsgek Eurpai Chartja) HZZv21996.$1996. vi XXI. Trvny a terletfejlesztsrQl s terletrendezsrQl nkormnyzatok terletfejlesztsi trsulsai jttek ltre 2004. A 2004. vi CVII. Trvny a teleplsi nkormnyzatok tbbcl kistrsgi trsulsrl lehetQv teszi, hogy tbbcl kistrsgi trsulsok is vgezzenek kzmqvelQdsi, kzgyqjtemnyi tevkenysget. Ezt a vllalst azonban egyelQre csupn mozgknyvtri normatva tmogatja, melynek egy rsze 2007-tQl  helyi dnts alapjn  kzssgi szntr kialaktsra, fenntartsra is fordthat. A szintn indokolt kzmqvelQdsi normatva bevezetsrQl szakmai egyeztetQ trgyalsok folynak. PPPE<$V, Kulturlis vidkfejleszts$a falvak ptett- s termszeti rksgnek megQrzse, a kzssgi terek, ltestmnyek korszerqstse, a hagyomnyos kzmqves mestersgek polsa, technolgiai fejlesztse, letminQsget meghatroz szolgltatsokhoz val hozzfrs helyben eslyegyenlQsg biztostsa Z ?Mirt vlt megkerlhetetlenn a kistrsg s a vidkfejleszts?@@  A haza s az Unis fejlesztsi forrsokhoz elsQsorban a klnbzQ terleti szinteken megvalsul egyttmqkdsek rvn lehet hozzjutni. A megyei kzmqvelQdsi intzmnyek megszqnsvel/talakulsval jr vltozsok j szerepkrbe helyezhetik a kistrsget*+cy !Kistrsgi Kulturlis Kerekasztal""  `2006. MMIKL kulturlis-tervezsi modellprogram 2007. Kzkincs-plyzat A plyzat clja Kerljn be a kistrsgi dntshozk s elQksztQk gondolkodsmdjba, hogy a kulturlis fejleszts a terletfejleszts elengedhetetlen rsze; egy trsg fejlesztsi teveinek megfogalmazsakor kihagyhatatlan tnyezQ. A kultra terletn feladatot vllalk kztt alakuljon ki s erQsdjn a kzs tervezs, cselekvs. Az elQksztQ s elemzQ munkval kszljenek fel a klnbzQ plyzati forrsok s normatv tmogatsok lehvsra kulturlis fejlesztsek terletn is.xGZZZ)  nA kulturlis-kerekasztal feladata rszvtel a kulturlis tervezsi, fejlesztsi folyamatokban, trsgi/mikrotrsgi szintq plyzat ksztse, informci kzvetts a megyei mqvelQdsi kzpontok, intzetek, a regionlis kzkincs bizottsg  hatron tl a kisebbsgi magyar mqvelQdsi intzetek, knyvtrak, muzelis intzmnyek, illetve ernyQszervezetek  s a trsgben a kultra terletn dolgoz szakemberek kztt, kistrsgi kulturlis adatbzis, ezzel sszefggQ szolgltatsjegyzk ksztse, kulturlis/kzmqvelQdsi stratgia elksztsnek koordinlsa :##h Kzssgi tervezs!(a fejlesztsi ignyek megfogalmazsa, a fQ irnyok kijellse majd a konkrt cselekvsi tervek kidolgozsa szleskrq kzssgi s szakmai egyeztetsek utn, az rintettek bevonsval, rszvtelvel s a vgrehajts folyamatra is vonatkoz aktv szerepvllalsval trtnik. Tervezsi fzisok, dokumentumok2 !!" !Helyzetelemzs A terleti tervezs elsQ lpse egy alapos helyzetelemzs, amely a trsadalmi- gazdasgi-fldrajzi krnyezet egyes terleteit tekinti t, egy, a lnyeges megllaptsokat tartalmaz szveges rsszel, s egy SWOT- elemzs elksztsvel. Koncepci A helyzetelemzsek alapjn megfogalmazhat egy jvQkp, majd azokat a clokat, prioritsokat kell meghatrozni, amelyek a jvQkp elrsben segtenek. Stratgiai program - az egyes prioritsok megvalstst szolgl stratgiai intzkedseket tartalmazza. Cselekvsi terv - a rvidtvon megvalsthat  az egyes stratgiai intzkedsekhez csatlakoz projekteket kell rszleteznie.Z WQ Kulturlis koncepci!<A Kulturlis koncepci feladata a kistrsg kulturlis helyzetnek elemzse, az elrni szndkozott jvQkp s fQ fejlesztsi clrendszerek bemutatsa. Rviden bemutatja a kvnt jvQbeli llapot elrshez szksges megfelelQ stratgit, prioritsokat s a tervezett intzkedsek irnyt. A kulturlis koncepci a tvlati fejlesztst megalapoz s befolysol tervdokumentum, ami meghatrozza az tfog fejlesztsi clokat, tovbb a fejlesztsi programok kidolgozshoz szksges informcikat biztost a szfra fejlesztQ szereplQi szmra.Z J A kzssgi kulturlis tervezs kzvetlen cljai A Kistrsg teleplseinek kulturlis szereplQi (intzmnyek, civil szervezetek, egyhzak, stb.) kztt megtrtnjen a prbeszd, egyttmqkds, partnersg kereteinek s gyakorlatnak megteremtse. ElkezdQdjn a kistrsgi szintq kulturlis koncepci kidolgozsa Megtrtnjen a kzs, partnersgi egyttmqkdsen alapul projektek kivlasztsa, tervezse, kidolgozsa, plyzati anyagg val elQksztse. Megtrtnjen a szerepvllalk szakmai-mdszertani felksztse az egyttmqkdsre, a kzs clok megvalstsra, a projektek menedzselsre, a plyzatok megrsra s a konzorciumokban trtnQ eredmnyes mqkdsre.P2PPPP1p3 > ElQksztQ, elemzQ szakasz A teleplsek kulturlis letnek vezetQi-, vlemnyformli-, dntshozi-nvsornak sszelltsa Szemlyes interj a teleplsek polgrmestereivel. Helyzetkp, elvrsok, tervek, folyamatban lvQ fejlesztsek. A fenti lista kiegsztse. ElQksztQ interjk a teleplsek kulturlis letnek meghatroz szereplQivel. (Szemlyes beszlgets, elQksztQ krdQv) ElQksztst sszegzQ tanulmny ksztse Program zr work-shop az rintett teleplsek kulturlis letnek szereplQi, formli rszvtelvel. PPe *fP$f   QKidolgoz szakasz!A Tatabnyai kistrsg Kulturlis Koncepcija javasolt fQ fejlesztsi irnyai NMDEgyik fQ fejlesztsi irnyknt a rszben nagyobb llegzetq, a kistrsg valamennyi teleplst rintQ, egyms rtkeinek megismerst szolgl, ezltal identits-teremtQ komplex programok szervezse, rszben infrastrukturlis fejlesztsek fogalmazdtak meg. Msodik stratgiai fejlesztsi irnyknt a kistrsg kulturlis egyttmqkdst fejlesztQ szervezetek ltrehozsa, a meglvQk hatkony mqkdtetse krvonalazdott. Harmadik fejlesztsi irny: kivteles trtnelmi emlkekre, a kzs nemzetisgi hagyomnyokra s a kiemelkedQ termszeti rtkekre alapozott kistrsgi szintq programok szervezse  amelyek egyben hossz tvon turisztikai vonzerQknt is segthetik a teleplsek fejlQdst. Negyedik fejlesztsi irny: a kistrsg teleplseinek lakossga kztti kommunikcis csatornk, eszkzk megteremtse s mqkdtetse szerepel, mintegy elQfeltteleknt a kzs tervezsi folyamatnak s partnersgi egyttmqkdsnek. PP   Komplex fejlesztsek, programok Kulturlis, kzssgi intzmnyek infrastrukturlis fejlesztse (info-kommunikci, tbbfunkcis ltestmnyek, E-takarkossg) Tjhz fejlesztsek,  lQ tjhz , teleplstrtneti stk Tematikus tra-tvonalak kialaktsa, a termszeti rtkek felmrse s bemutatsa Kistrsgi hagyomnyQrzQ kavalkd, fesztivl megrendezse rendszeresen, vltoz helysznnel A helyi kzmqipar fellesztse a hagyomnyQrzs ignyeire alapozva (pl. viseletvarrs, hagyomnyos telek, eszkzk ksztse, emlktrgyak ksztse) Trtnelmi jtkok a jelentQs ptett s szellemi rksgre alapozva (Vrgesztes, VrtesszQlQs) Kistrsgi kulturlis-, gasztronmiai- s bornapok / borverseny szervezse Testvrvrosok fesztivlja~!PP!\`L,b i Szervezetfejleszts Kistrsgi Kulturlis Kerekasztal folyamatos mqkdtetse, vltoz helysznnel Kistrsgi informcis- s kulturlis iroda ltrehozsa Plyzatr team fellltsa, kpzse4PP +  Programszervezs Kistrsgi nptnc- s dalos tallkoz rendszeres megrendezse, vltoz helysznnel Falunapok felfqzse, sszehangolsa, klcsns program csere AmatQr zenei napok Tzforduls teleplsismereti vetlkedQ, vltoz helysznnel, kulturlis csoportok klcsns Szlovk ifjsgi tallkoz Szomszdols  trsgi tra-napok:@? ~Kommunikcis fejleszts Kistrsgi kulturlis portl s elektronikus hrlevl ltrehozsa, mqkdtetse Kulturlis rtkkataszter folyamatos karbantartsa, bQvtse Kistrsgi marketinganyagok ksztse Egysges kulturlis- s turisztikai arculat kialaktsa vszakonknt nyomtatott kistrsgi programfzet Mdia-lnc  teleplsi TV-mqsorok cserje Kistrsgi KI-KICSODA? CD-szaknvsor Kistrsgi hagyomnyQrzQ s knnyqzenei cd megjelentetse0 n Ksznm a figyelmet! Mk Ildik Magyar MqvelQdsi Intzet s KpzQmqvszeti Lektortus Regionlis Programok FQosztlya 30/303-9193 e-mail: moki@mmi.hu www.mmi.hu; www.erikanet.hu N 7]T0T0T0$ ]0  $(  r  S  ,d  e  r  S  d9  e  H  0޽h ? fff80___PPT10..1P!$ ]0 0 $(   r   S " 0F  e  r   S   e  H   0޽h ? fff80___PPT10..1G6  ]0  z P  (  r  S xo 0F   x  c $To    | 7  #" |7    <,ٸ ?7H@d___PPT10D<___PPT9 P3.2.3.  ptQ kzssgek  Program a kzmqvelQdsi intzmnyrendszer s a civil szfra atipikus, nem formlis kpzsi szolgltatsainak fejlesztsre c) KOMPONENS:  Mlt  Jelen  JvQ - A npi kzmqvessg rtkeinek szleskrq megismertetse a trsadalommal orszgos, tjegysgi, s helyi mretekben egyarnt. Killtsok, npi kzmqves bemutatk szervezse. - A funkcionlis npi kzmqves alkotsok mezQgazdasgi s ipari termkek rtkestsi lncolatba trtnQ beillesztst elQsegtQ kampnyok, programok.  " d%I### # ##M# # $$$$$((((((P@08XHB  C 7HB  C 7HB   C 77HB   C H  0޽h ? fff80___PPT10..10$r9! $"g9221