ࡱ> bda5@^vbjbj22!zXX5 8   (B B B B B B LNNNNNN$Rr]B B B B B rB B B B B LB L8B  SQ ($0/r4//(B B B B B B B rrrD"rA npiegyttesi mozgalom s hatsa a falukzssgekre Irta: Szabadi Mihly A XX. szzad derekhoz kzeltve a paraszti kultra egyes elmei formjukban s tartalmukban egyarnt a mqvszet rangjra emelkedtek. Bartk Bla s Kodly Zoltn mr a szzad elsQ vtizedben felismerte a magyar npdal rtkeit. rtelmisgi emberek rcsodlkoztak a npi btorokra, az ltzkdsre, a varrottasokra. A harmincas vekben felismerve a dramatikus npszoksok, a viselet, a tnc, az nek, a magatarts egysges megjelensnek jelentQsgt, kialakult a Gyngysbokrta. A hbor utn  rszben a politikai erQszakkal megszqntetett Gyngysbokrta eredmnyeire plve  szletett meg a npiegyttesi mozgalom. Szinte minden olyan faluban, melynek laki gazdag nphagyomnnyal rendelkeztek, alakult npiegyttes. Ezeket helyi tantk, ms foglalkozs rtelmisgiek, vagy a tbbieknl mqveltebb parasztemberek vezettk. Az llamhatalom a Npmqvszeti Intzet szakmai tmogatsn keresztl s a bemutatkozsi lehetQsgek szervezsvel tmogatta mqkdsket. A megindult folklrkutats egyrszt a mqkdQ egyttesek segtsgvel vgezte munkjt, msrszt a tudomny eredmnyeit hasznostva segtett a npmqvszet sznpadra emelt elemeit hitelesebb tenni. A npmqvszet felfedezse s jrafelfedezse, sznpadra lltsa, a npiegyttesek mqkdse hatssal volt a falukzssgekre. Ezt a hatst a Tolna megyben mg ma is mqkdQ egyttesek pldjn szeretnm bemutatni. Szinte minden olyan faluban alakult egyttes, amelyben az emberek npviseletben jrtak, s fQleg az idQsebb generci mg tudta a hagyomnyos tncokat, npdalokat, mg ltek a szoksok. Pldaknt lehet beszlni az t srkzi kzsgrQl s Bogyiszlrl, Madocsrl, Siagrrl. A srkzi kzsgekben megjelentek a Muharay Elemr ltal szervezett segtQ emberek. Egyrszt a mg lQ hagyomnyok tanulmnyozsa, a gyqjts megszervezse, msrszt a hagyomnyok sznpadi bemutatsnak tmogatsa volt a feladatuk. Ezekben az vekben  1948 1956  a nprajzi gyqjtsek eredmnye elsQsorban az volt, hogy az emlkeket felsznre hozta. A gyqjttt anyag tudomnyos feldolgozsa csak ksQbb trtnhetett meg. A tncok, a dalok, a szoksok olyan formban kerltek a sznpadra, ahogy az emlkezet megQrizte, s ahogy mg ltek a mindennapokban. A falu is felfigyelt a sajt rtkeire, s a sznpadra emels segtette a tovbblst. A BudapestrQl rkezQ j szndk emberek tevkenysgnek hatsa ktirny volt. Egyrszt segtettk a sznpadra lltst, koreogrfit ksztettek, amelyek hress tettk az egyttest meg a falut is. (pl. Btai vegestnc) Msrszt megfelelQ nprajzi ismeretek hinyban hozzjrultak a hagyomny elferdlshez, engedtk rvnyeslni, vagy ppen maguk hoztk a folklrban is meglvQ divathatsokat. (pl. rezgQcsrds) Idegen tncokat, motvumokat is tantottak (Pl. Btai kansztnc, Huszrverbunk, Csalogats csrds). A fogkony falusi ember ezeket megtanulta a pesti emberektQl s egy-kt v mlva a nprajzi filmezsekkor mr sajt anyagknt tncolta. Ezek a filmre kerlt idegen elemek, motvumok, elQadsmdok befolysoljk, flrevezetik a ma ifj szakembereit, akik mr csak filmen ltjk a mltat. A srkzi egyttesek (pl. Pcsny) mqsorn mg ma is szerepel egy, annak idejn BudapestrQl leereszkedett Mihalik Jzsef nevq  koreogrfus  Srkzi tncok cmq alkotsa, aminek valjban semmi kze sincs Srkz npi kultrjhoz, nem ms, mint egy kzhelygyqjtemny. Az 1956 elQtti vekben sok ember rszt vett a npiegyttesek munkjban. A 600 lelkes Srpilisen 60 tag volt az egyttes, s a tagok kztt jelen volt minden nemzedk, de tbbsgben a felnQttek nekeltek, tncoltak. A csoportot az egsz falu magnak tartotta, s minden csoport jelentQs szereplQje volt a teleplsek kzletnek. Br a nagyon nehz politikai krlmnyektQl nem tudtk fggetlenteni magukat, az egyttesekben jl reztk magukat az emberek. A falvak npnek keservesek voltak ezek az esztendQk, az egyttesi munkban felejteni lehetett a mindennapok nyomorsgt, az nek, a tnc olddst jelentett annak, aki a sznpadon volt, s annak is, aki nzte. A felnQttek, klnsen az idQsebbek kutatni kezdtek emlkezetkben. Sokak kzlk tuds emberek adatkzlQi lettek, kzlk tbben is megkaptk a  npmqvszet mestere cmet. (Pl. Flp Ferenc Decs, K. Kovcs Jnos s Bli Jnos Srpilis, Darabos Ambrus Izmny, Sebestyn Ferenc Kakasd, Lszl Lszl Izmny, Nyisztor Bertalann Majos, Streer Tamsn s Streer Tams Bogyiszl, Orss Kis Jnos Bogyiszl, Seregi Lajos, Tarcal Istvn Fldesi Jnos Madocsa) Felfrisslt a falu emlkezete, elfelejtett dalok keltek jra letre, sQt vltozatok keletkeztek. A npiegyttesek kilptek a falubl, msutt is megmutattk tudsukat, s erre a bszke volt az egsz falu. Rgi, mr a mindennapi letbQl kikopban lvQ szoksok elevenedtek fel, a falusi ember felfedezte magnak a sajt kincseit, s mivel ezt a vilgnak is megmutathatta, kezdett bszke lenni r. A politika tmogatta a mozgalmat, mert ezzel akarta reprezentlni, hogy boldogok az emberek. Az 56 utni vekben elcsendesedett a mozgalom. Tbb korbban  hres egyttes meg is szqnt. Azok a csoportok maradtak fenn, amelyeknek ln olyan vezetQk lltak, akik elsQsorban nem mozgalmi emberek voltak, hanem foglalkozsuktl fggetlenl tantk, npmqvelQk. Ilyen volt Srpilis Bogr Istvn vezetsvel, s a Fldesi Jnos vezette Madocsa. Megkopott a politika ltal fqttt mozgalmi jelleg, a hagyomny tisztelete lett a motivci. Megfiatalodtak az egyttesek. Srpilisen a hatvanas vek kzepre kikoptak a pldt jelentQ regek, Madocsn mg a hetvenes vek kzepig tncoltak a hatvan v fltti frfiak. A genercivlts azt jelenthette, hogy a hagyomny tovbb l, sajnos egyikk sem volt kpzett folklorista, s mindkt faluban az jratanuls sorn a fontos dialektus jegyek elferdltek. Mr a hatvanas vek elejn kiderlt, hogy az egyttesek lre szakembereket kell kpezni, ugyanis az egyttesekbe jonnan bekapcsold fiataloknak mr meg kellett tantani az nekeket s a tncokat. A hagyomnyozds mr nem a korbbi termszetes ton trtnt. Megindultak a tanfolyamok, s folyamatosan jelentek meg a szakknyvek. Akadtak emberek, akik elvgeztk a tanfolyamot, m ez a Srkz falvaiban nem tudott hatssal lenni. Az egyttesekben a felletes emlkezet s a korbbi divatok hatsra eldeformldott mdon tncoltak. Legjobb plda erre a btai egyttes, amely mg a hetvenes vekben is a BudapestrQl rkezQ Brc Jzsef s Vadasi Tbor 1950-es instrukcii alapjn tncolt. 1960 s 62 kztt zajlott le a mezQgazdasg kollektivizlsa. A Rkosi korszakban a beadsi rendszerrel megnyomortottk a parasztembert, szortott ugyan a cipQ, de a magban jrt. A belpsi nyilatkozat alrsa trtnelmi vltozst jelentett. Megszqnt a paraszti gazdlkods, ami alapja volt annak a kultrnak, amit a falvak npe teremtett magnak. Egy vtizeddel korbban nyomorgattk a parasztot, de a maga tulajdonban a rgi mdon lt. Ha nehz is volt az let, a tnc, az nek rsze volt a mindennapoknak. A flddel dolgoz ember alaptulajdonsga a bizakods, ha el is vittk a bzjt, hitt ab l/>D&v(v4v6v8v:vv@vVvXvZv\v^vh]h&`#$ 0. A!"#$%8@8 Norml_HmHsHtHHA@H Bekezds alap-betqtpusa\i\ Norml tblzat :V 44 la ,k, Nem lista bC@b Szvegtrzs behzssal$7n^7`na$CJ 4 @4 lQlb  p#*)@* Oldalszm^R@"^ Szvegtrzs behzssal 2$`a$CJ 6B@26 Szvegtrzsx/5z6KLMNJ   $&!% )Z*,d,/0B34455555 5+5,5-505000 0 0000 00M90M9000000 0000000 00000H00My0HYQBiMy0My0@0@0My0 M6KLMNJ   $&!% )Z*,d,/0B34455 5+5,505O900O90M90M90M90M90M90M90M90M90M90M900000 0000000 00000H0 +UOy0Dlݨ@0@0 K ^v d^v <\v! !4!46:<C "5;DJKQS[\fglntu|`epvw|3;<C6"@"~""%%// 3'333445-5056J# 3 $$*&/&..005-5056JN555-505<C5-505Szabadi MihlySzabadi MihlySzabadi MihlySzabadi MihlySzabadi MihlySzabadi MihlySzabadi MihlySzabadi MihlySzabadi MihlyMoharai(cEn ?^m|25-505@<<0GG<<X/5@@@,@0@l@@8@DUnknownGz Times New Roman5Symbol3& z Arial"qS憑S\.b\.b!24443H(??^m_Felfrisslt a falu emlkezete, elfelejtett dalok keltek jra letre, sQt vltozatok keletkeztekSzabadi MihlyMoharaiOh+'0(8 HT p | `Felfrisslt a falu emlkezete, elfelejtett dalok keltek jra letre, st vltozatok keletkeztekelfSzabadi MihlyazabNormal Moharai3haMicrosoft Word 10.0@F#@+@Ӗ\.՜.+,0D hp|  ( ib4A `Felfrisslt a falu emlkezete, elfelejtett dalok keltek jra letre, st vltozatok keletkeztek Cm  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=?@ABCDEGHIJKLMNOPRSTUVWXZ[\]^_`cRoot Entry FXeData >1TableF/WordDocument!zSummaryInformation(QDocumentSummaryInformation8YCompObjl  FMicrosoft Word dokumentum MSWordDocWord.Document.89q